Wednesday, April 13, 2016

HADIAH BAGI ORANG YANG BERSABAR

Hadiah Bagi Orang Yang Bersabar
Sesungguhnya segala sesuatu tidak akan pernah berubah kecuali apa yang ada dalam diri dan hati kita telah berubah. Ini bermakna sesuatu yang berlaku seperti yang telah dirancang oleh Allah tidak akan pernah berubah.
Kita hanya boleh berubah diri sendiri. “Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum hingga mereka sendiri yangmengubahnya~QS 13 -  Ar-Ra’d~
Kesusahan telah berubah menjadi ketenangan. Kemarahan telah berubah menjadi kerelaan. Kesedihan dan kegundahan telah berubah menjadi kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Bersabarlah maka kita akan mendapat hadiah berikut daripada Allah:
Pahala orang yang bersabar. Orang yang bersabar akan mendapat pahala yang tidak terbatas dan terhingga daripada Allah.
Allah berfirman; “Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala tanpa batas~QS 39 - Az-Zumar : 10~
Orang yang bersabar akan mendapat kekuatan bersama Allah.
Allah berfirman; “Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar~QS 8 - Al-Anfaal : 46~
Orang yang sabar akan mendapat cinta Allah.
Sebagaimana firman-Nya; “Allah menyukai orang-orang yang sabar~QS 3 - Ali Imran : 146~
Orang yang sabar akan mendapat kebaikan di akhirat kelak.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala; “Dan orang-orang yang sabar kerana mencari keredhaan tuhan-Nya, mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik), (iaitu) syurga ‘Adu yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang soleh daripada bapa-bapanya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedang malaikat-malaikatmasuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu; (sambil mengucapkan)” salamun’alaikum bima sobartum,” maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu~QS 13 - Ar-Ra’d : 22-24~
Nilaikan musibah yang menimpa kita dengan penuh kesabaran. Jika hal ini terjadi atas keinginan Allah maka Dia telah menyediakan pahala bagi kita.
Allah brfirman; “Maka bersabarlah, sesungguhnya kesudahan yang adalah bagi orang-orang yang bertaqwa~QS 11- Hud : 49~
Robbana Taqobbal Minna.
Ya Allah terimalah dari kami (amalan kami), aamiin.
Semoga Bermafaat.

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete