Thursday, April 19, 2018

HANYA ALLAH YANG BERHAK DISEMBAH

KAJIAN AL QUR’AN
HANYA ALLAH YANG BERHAK DISEMBAH
Pengajian Subuh Masjid At Taubah – Ustadz Abdullah Amin – Bekasi, Selasa, 17 April 2018
Topik kajian membahas tentang ‘ILLA HUWWAL HAYYUL QAYYUM’ dalam surat Ali Imran : 1- 2 serta surat-surat/ayat-ayat lainnya yang berkenaan dengan pengertian ‘Tiada Tuhan Yang Berhak Disembah Selain Allah’.
QS 2 : 255; Sebagian ayat ini berbunyi: “ Tiada Tuhan yang ‘berhak’ disembah selain DIA, yang Maha Hidup kekal, yang terus menerus mengurus mahluk-Nya
QS 3 : 5-6; Tak ada satupun bagi Allah yang tersembunyi di langit dan di bumi. Dialah yang membentuk manusia dalam rahim sebagaimana Dia kehendaki. Tiada Tuhan yang ‘Berhak’ disembah kecuali Dia (Allah)  
QS 40 : 64-65; Dialah yang hidup kekal, yang menciptakan alam untuk manusia, langit sebagai atap plus rejeki yang baik-baik. Manusia diciptakan dengan bentuk yang indah, maka sembahlah Dia (Allah). Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia (Allah).
QS 16 : 52; Kepada-Nyalah ibadah dan ketaatan selama-lamanya. ‘Wal hayyum al qayyum’  
QS 5 : 73-74; Ada yang mengatakan bahwa Allah itu satu dari tiga, padahal sekali-kali tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Tuhan Yang Esa. Mereka inilah orang-orang yang kafir dan akan mendapat siksa yang pedih. Kalau orang-orang kafir ini bertaubat dan memohon ampun, Allah pasti mengampuni mereka. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
QS 9 : 129; Katakanlah: “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepadaNya-lah aku bertaqwa”
--------------------------------------------------------------------------------------------
Disarikan oleh H.R.Mimuk Bambang Irawan - Jakasampurna, Bekasi, Selasa, 17 April 2018

No comments:

Post a Comment